Úvodní stránka » Něco málo o čtyřkolkách

Čtyřkolka je motocykl se čtyřmi koly (umístěnými na dvou nápravách a ve dvou stopách, jako u  automobilu). Je určena pro jízdu v terénu, kde má díky menším rozměrům a hmotnosti lepší  průchodnost než terénní automobil, a oproti terénnímu motocyklu je méně náročná na jezdce,  umožňuje přepravu nevelkého nákladu (svačina, nářadí, náhradní oblečení,...).    proto je vhodná např. pro dřevorubce. Běžný je přední a zadní nosič, existují i verze s valníkem. Za čtyřkolkou je také možné tahat přívěs (obvykle pomocí běžného tažného zařízení v provedení „koule“, jaké se u automobilů používá pro tažení přívěsů o hmotnosti do 3,5 t).
Čtyřkolka má pohon buď zadních nebo všech čtyř kol. Protože je určena do terénu, postrádá často diferenciál (pro lepší průchod terénem, a navíc to snižuje výrobní náklady a poruchovost). Existují i větší valníkové verze se 6 koly (2 zadní nápravy). Čtyřkolka pro práci a pro jízdu v terénu bývá vybavena i navijákem.
Přestože je čtyřkolka vyvinuta a určena pro jízdu v terénu, často se díky módní vlně objevuje i na silnici, pro kterou je naprosto nevhodná – zejména absence diferenciálu neumožňuje běžný a bezpečný průjezd zatáček. Na silnici čtyřkolka spojuje nevýhody motocyklu (vystavení jezdce nepřízni počasí, malá pasivní bezpečnost (ochrana jezdce při nehodě) a malá užitná hodnota) s nevýhodami osobního automobilu (dvě stopy, nemožnost předjet kolonu stojících automobilů).
Kromě práce je čtyřkolka v terénu užívána i k zábavě. Využívají ji i někteří motocyklisté, kteří jsou (např. po nehodě na motocyklu) odkázáni na invalidní vozík.
Ve slangovém označení se pojem „čtyřkolka“ používá i pro označení osobních automobilů s
pohonem všech čtyř kol (4x4, 4WD).